Какво, обаче, наистина може да накара една видимо добре позиционирана компания да направи остър инвестиционен завой?
Факторите и причините са много и затова трябва да се разгледа по-внимателно историята на компанията и нейните лица, както и самият бизнеса във Варна.
Основната теза, която се тиражира от десетилетие насам е, че отборът ТИМ е най-мощната бизнес структура във Варна. ТИМ все за нещо са виновни на Варна и варненци, обвинения за Морската, Алея първа и други, кои съмнително състоятелни, кои изобщо несъстоятелни. Докато най-големите бяха посочени в обществото за виновник №1, под сянката на техните проблеми се въздигна нова империя, малко останала настрана от хорското мнение. Империя, която си купи варненски МОЛ. Империята Хидрострой.
Разбира се, една инвестиция винаги може да бъде финансово оправдана и резонна за целите на бизнеса, имайки предвид, че сегашната сграда, която обитава Хидрострой, във Варна, изглежда наистина тясна за третата по големина строителна компания в България. Как, обаче, от асфалта се стига до нуждата от инвестиция в търговски площи и офиси? Има ли вече конкуренция на отбора или всичко е свързано? Нека проследим малко история и публикации от предходните години:
“Хидрострой” е основана през септември 1962 г. от Главно управление на водното стопанство при Министерски съвет с името „Водстрой”- Варна. През 1970 година е преименувана в СУ „Водно строителство”, а четири години по-късно получава името, което носи и до днес – „Хидрострой”. Компанията е основно известна с печеленето на множество обществени поръчки за асфалтиране на пътища.
Позиционирането й в първата тройка се случва при управлението на Бойко Борисов, особено отчетливо през втория му мандат. През 2015 г. “Хидрострой” реализира оборот от 214 млн. лв. и пред нея се нареждат единствено “Водстрой 98” (292 млн. лв.) и “Трейс груп холд” (269 млн. лв.) в класацията на “Капитал 100”.
Седалището на варненската компания е преместено в София. Официално тя се води собственост на бившия пътен шеф от времето на НДСВ и ДПС Велико Желев. Неин изпълнителен директор е Николай Пашов, който е бивш общински съветник от ГЕРБ във Варна.
Велико Желев не е случаен човек в сектора. По професия е счетоводител, бил е данъчен служител, управител на “Инжстройинженеринг” Варна, а от 2001 до 2003 – шеф на Областно пътно управление Варна. По времето на кабинета “Сакскобургготски” е съветник на регионалния министър Валентин Церовски, след това е назначен за зам.-шеф на Агенция “Пътища” (сега Агенция “Пътна инфраструктура”), за кратко е бил и шеф на ведомството. Бил е и съветник на регионалния министър Асен Гагаузов при идването на власт на БСП. След като напуска държавната служба, Желев директно се захваща със създадената от него и движена през годините от съпругата му Мая Желева компания “Хидрострой”. За кратко фирмата се превръща в строителен лидер в Североизточна България с договори за пътно поддържане, зимно почистване, ремонти, финансирани от държавата, програма “Транзитни пътища”, ФАР, ИСПА и др.
“Хидрострой” купува предполагаемо според медиите свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски “Водстрой 98”, която е фаворит по времето на кабинета “Орешарски”. Според представители на строителния бранш сделката била фиктивна. Именно “Хидрострой” и “Водстрой 98” заедно с дъщерното им дружество “Пътстрой Бургас” спечелват търга за близо 10-километров участък от “Хемус” с втората най-ниска цена – близо 55 млн. лв. без ДДС. По-ниска цена от тях (54.6 млн. лв. без ДДС) оферира единствено обединението “АМ Хемус 1 – 2016” ДЗЗД, включващо испанската фирма “Асигния Инфраструктурас”, хасковската “АБ”, и “Мега инвест холд”. Закъсалата финансово “АБ” възкръсва през изминалата година по модела на “Водстрой 98” – със заем от държавната “Българска банка за развитие”.
Издаваният от Пеевски в. “Монитор” пише, че победителят в търга за “Хемус” е решен от “огнеупорни газови фенери”, които се ползват за осветяване на строителни обекти. Изданието окачествява избора на “Хидрострой” и “Водстрой 98” като “скандална афера”. Според източници на Mediapool въпросната публикация не е блъф, тъй като Пеевски вече до голяма степен се е оттеглил от “Водстрой 98”, а подаването на пет жалби срещу търга е индикация, че картелът в строителния бранш се е разклатил.
“Хидрострой” печели и търга за пречиствателната станция за отпадни води на Златни пясъци, която ще бъде разширена и ремонтирана с европейски средства.
Но да се върнем на въпроса: Защо Бойко Борисов, откакто е в политиката не е обелил и дума за ТИМ?
Мълчи, защото има договорки с ТИМ, които остават зад кулисите. Не им даде концесията на Летище София, но им продаде без търг парцел от над 160 дка.до летището. Оставя ги да строят хотел на метри от морето и да дадат парцел на Велико Желев на самия морски бряг. ТИМ закриха Калните бани на Варна и направиха на тяхно място бар, започват да строят развлекателен и СПА център върху подарените от държавата 118 дка /50 евро на квадрат/ до морския бряг! Случайни ли са тези жестове? Не, разбира се!
Иво Каменов и Марин Митев, подобно на Борисов разчитат на инстинктите си. В своето единствено интервю Иво Каменов казва: „Продукт сме на времето. Печели бързият инстинкт срещу бавното мислене. Училище, университет, работа, кариера. Това е бавното мислене. Бързият е онзи, който се доверява на инстинкта си.“
Досега инстинкта за правене на пари на Каменов и Митев не ги е подвел. Спорното минало е оставено зад гърба им. Те са мултимилионери, които могат да вървят по ръба на закона. Както стана с къщата на Велико Желев /собственик на фирма „Хидрострой“/, на когото предоставиха парцел на няколко метра от морето, в зона „А“.
Зона „А“ обхваща частта на акваторията на Черно море, крайбрежната плажна ивица и част от територията, попадаща в ивица с широчина 100 м извън териториите на населените места, измерена по хоризонтала от границите на морския бряг или на морските плажове. В зона „А“ не може да се строят къщи, но за ТИМ и Велико Желев – може. Публична тайна е, че фирма „Хидрострой“ е близка до сърцето на премиера. Фирмата печели обществени поръчки за стотици милиони в цялата страна, реновира улици и булеварди във Варна. Как работи „Хидрострой“ варненци изпитаха на гърба си – бавно, некачествено и без спазване на сроковете. За да станем свидетели на етюда – Велико Желев се оправдава пред Борисов за забавянето ремонта на булевард „Васил Левски“…. с община Варна и кмета Портних, които се бавели с отчуждителните процедури. Иван Портних отвръща, че общината няма вина за забавянето на ремонта, но поради „специалните” отношения на Вичо с Бойко спира дотук.
А докато Велико Желев баламосва Борисов, в курорта „Св.св. Константин и Елена“, ТИМ строят нов хотел на метри от морето. Странно, но министър Николина Ангелкова още не е отишла да го провери. Няма и да отиде. Защото й е подсказано, че нейният шеф-премиер има специални отношения с босовете на ТИМ и не е желателно да си пъха носа, където не трябва.
От края на 90-те години във Варна се предава мантрата, че ТИМ са спрели инвазията на софийските групировки и фирми. Че ако не са били ТИМ, СИК и ВИС, руската мафия и кой ли не ще завладее Варна. Публична тайна е, че ТИМ защитават руските интереси, но доколко защитават тези на България и Варна? Какво са инвестирали във Варна, освен прословутия стадион, който се бави 12-13 години? Какво са подарили безвъзмездно на града? Какво ще оставят след себе си Иво Каменов, Марин Митев и Тихомир Митев, освен един печеливш бизнес?
Надявам се някой ден да получа отговор на тези въпроси. Също си представям физиономията, която ще направи Борисов, ако го попитам какво мисли за дейността на ТИМ и къщата на Велико Желев до морето.
В следващата част от поредицата ще си поговорим за другарите Кънчо Стойчев и Андрей Райчев или " Кънчовците на Андрей Луканов " .