сряда, 16 декември 2015 г.

ВАЛЕРИ НИКОЛОВ

 
 


Валери Николов – забогатяване "Фантастико".
 
23.05.2005
 
 
Роден на 21 април 1951 г. Валери Николов е президент на "ВАН холдинг" ЕООД (фирма, собственик на магазините "Фантастико").
Верига магазини "Фантастико" е на пазара от 1991 г. и към момента включва 27 супер- и хипермаркета в София. Магазини "Фантастико" има и извън София, общо 32 магазина в цялата стра­на.
Бизнесменът е собстве­ник на мол "Скай сити" в кв. "Гео Милев", на хотелски ком­плекс "Скай уей" в Симе­оново и на три боулинг центъра.

 През годините магазините му от малки станаха все по-големи и излязоха и извън София. Известен в миналото като не особено добър, даващ ниски заплати работодател, днес Николов има големи магазини които успешно се конкурират с големите западни вериги като "Кауфланд" и "Била". Предпочита да е собственик а не наемател на сградите на магазините. Синът му Владимир е търговски директор на веригата и се подготвя да наследи бизнеса успешно.
Магазини “Фантастико” има и извън София, а за целта се търсят помещения и парцели, които да отговарят на изискванията на веригата. Тя е на пазара от 1991 г. и към момента включва 27 супер- и хипермаркета в София. Въпреки това по думите на Валери Николов, президент на “ВАН холдинг” ЕООД (фирма, собственик на магазините "Фантастико"), и в столицата мрежата от обектите й ще се разраства.
Той обаче се сблъсква с един от основните проблеми на повечето търговски оператори - липсата на адекватно предлагане, независимо дали става дума за парцели за строителство, закупуване или наемане на търговски площи. Според Николов това се дължи най-вече на оскъдната информация. Затова неговата цел е да покаже, че има търсене за големи обекти и така да ориентира предприемачите в пазара - още повече че с бума на строителството са останали малко възможности за самостоятелни сгради.
Помолен да обясни концепцията на веригата, той казва: “Стремим се да бъдем близо до хората, да им предлагаме голямо разнообразие от стоки, ниски цени и високо ниво на обслужване.” А “близо до хората” означава в жилищните квартали и в центъра, макар че както сам Николов уточнява, в центъра е трудно да се намерят достатъчно големи помещения. За експанзията на веригата той пояснява, че има интерес към всички градове, но поставя на първо място големите - Варна, Бургас, Пловдив, Велико Търново, Стара Загора. Прави го обаче с уточнението, че се интересува и от тези с по 10-20 хиляди жители. Не го притеснява и конкуренцията, която вече се е утвърдила в по-големите населени места. “Както сме успели да се дислоцираме в София, ще успеем и във всеки един град от България”, смята той.
Характерно за фирмата му за разлика от някои други търговски вериги е, че предпочита да купува. “Търсим собствени бази, защото искаме да отидем и да останем, а не да пробваме и да си ходим”, обяснява Валери Николов. Според него това е типично за търговци, които сериозно гледат на работата си. Той не вижда причина фирмата да се развива по друг начин. Но и смята, че единствено покупката на едно помещение дава достатъчна сигурност. “Правим го, защото един добре разработен търговски обект се нуждае от много време, а десет години (максималният срок на наемните договори по Закона за задълженията и договорите - бел. авт.) минават много бързо. Тогава вече възникват усложнения”, посочва Валери Николов.
Но има и друга причина една търговска фирма да се занимава със строителство, придобиване и управление на недвижими имоти. “Много е трудно да се намерят площи по нашите изисквания”, коментира президентът на "ВАН холдинг" ЕООД и дава пример с актуален обект, за който се опитва да убеди инвеститора да промени проекта. “Нашите строители предпочитат да изграждат по-малки магазини, тъй като те са по-лесно продаваеми. Ние обаче се нуждаем от площи от двеста до над хиляда квадратни метра.”Последният търговски обект от веригата “Фантастико”, открит преди броени дни в квартал “Надежда” 1, до блок 118, е разположен върху 1250 кв.м, като в него са инвестирани над 2.5 млн. Лв., включително и за подобряване на цялостната инфраструктура на района.
Но въпреки че предпочита да инвестира, Николов остава отворен и към наемането на помещения, защото предполага, "че ще има хубави предложения като местоположение и като квадратура, където инвеститорът не е склонен да продава, а да отдава".
За “Фантастико” хиляда квадратни метра вече са минимумът, макар че има както малки магазини от по двеста-триста, така и по-големи, стигащи до четири хиляди квадратни метра. Няма твърдо установен формат както някои големи вериги.
Боулингът от известно време е неразделна част от компанията, като вече два от магазините “Фантастико” (в “Люлин 6” до Кооперативния пазар и в “Студентски град”, където е и централният офис на компанията) имат и боулинг зали. “Вече влагаме в нашите обекти и елемента развлечения”, казва Валери Николов. Но не спира с боулинга. И в двете зали има заведения, билярд, електронни игри.
Всъщност “Фантастико”, чиято печалба през 2004 г. е 5.935 милиона лева, и боулинг залите от веригата “Мега екстрийм” представляват само част от дейностите му. Освен тях трета фирма на Валери Николов стои зад четиризвездния хотел SkyWay (“СкайУай”) в софийския квартал Симеоново, който трябва да бъде завършен до една година и ще има 200 легла, лоби бар, ресторант, две конферентни зали с капацитет за 150 и за 50 участници с възможност за обединяване, плувен басейн, джакузи, фитнес център, сауна, парна баня и др.“Работим сериозно и в областта на инвестициите в терени”, казва още той, но бърза да уточни, че не гледа спекулативно на тази дейност, а в контекста на собствените нужди на компанията. Има парцели, на които обмисля възможността за жилищно строителство.
Най-актуалният му проект пък представлява търговски център от типа шопинг мол, който ще има 26 хиляди квадратни метра разгъната застроена площ. Той ще бъде в столичния квартал “Гео Милев” и ще има кина, за управлението на които в момента се водят преговори с водещи оператори. Освен тях и зоната за развлеченията в сградата ще има хипермаркет “Фантастико” и други магазини и шоурумове, включително такива за обзавеждане за дома и банята, бяла и черна техника, офис техника и консумативи, мебели, банкови офиси, бизнес центрове на водещи мобилни оператори, заведения за бързо хранене, ресторанти. Помещенията ще бъдат отдавани под наем, а площите им са от 600 до 1200 кв.м. “Това е един център, в който човек може да си купи всичко и да се развлича през уикенда”, обяснява президентът на “ВАН холдинг”. Той възнамерява да продължи по този път и с други проекти, включително извън София, макар че за момента няма нещо по-конкретно.
“Конкретното е, че непрекъснато сме в търсене на възможно най-добрия терен с най-добрата локация, за да сме успешни”, казва Валери Николов. Няма и определен формат, на който да се подчиняват бъдещите проекти, като всеки един от тях ще бъде определен в зависимост от местоположението и населеното място.
По думите на Николов търговските центрове в града ще бъдат най-успешната концепция за българския пазар и затова търсените от него терени са в кварталите, “където са спалните”. Не го притеснява това да има конкуренция наблизо, защото смята, че търговците могат да печелят от близостта един до друг, като привличат повече клиенти.
http://angelyordanov.blogspot.bg/2011/01/79.html

В следващата част от поредицата ще си поговорим за другаря Иво Недялков.

Няма коментари:

Публикуване на коментар