вторник, 22 декември 2015 г.

БЕДО ДОГОНЯН



Фирми на Бедо Доганян контролират 50% от “Петрол холдинг груп”.Бившият приватизационен фонд се преориентира от петролния бизнес към туризма .
 
24.02.2001
 
Приключи увеличението на капитала на един от най-големите бивши приватизационни фондове “Петрол холдинг груп”. Холдингът има над 100 хил. акционери, но след увеличението две фирми ще контролират дейността му. “Омега газ” АД има 28.95% от капитала на бившия приватизационен фонд, “Петрол ин” с мажоритарен собственик Бедо Доганян държи 20.67%, а “Топливо” АД има 2.6% според справка от изпълнителния директор на холдинга Кирил Палешутски.
Новият капитал на “Петрол холдинг груп” е 10.5 млн. лв., а преди увеличението е бил 7.02 млн. лв. Това е третото публично увеличение на капитала на дружеството и както в почти всички бивши приватизационни фондове, собствеността вече не е на дребните акционери от масовата приватизация, а на юридически лица, свързани с учредяването на фондовете.
Свързващото лице между двата най-големи акционера и бившия приватизационен фонд е Бедо Доганян, който в продължение на осем години управляваше държавния дистрибутор на горива “Петрол”, но след приватизацията се оттегли от ръководството на дистрибутора. “Петрол ин” е с капитал 1.3 млн. лв. и според последната съдебна регистрация мажоритарен собственик е Бедо Доганян. “Омега газ” е пряк наследник на “Петрол перфект”, което от своя страна се наричаше “Международен консорциум” и е с капитал 9 млн. лв. Регистрираната в Швейцария фирма Chemimpex е собственик на 76% от капитала на “Омега газ”, 23% е на “Петрол холдинг груп”, а остатъкът на “Петрол ин”.
Швейцарската фирма е с капитал 100 хил. франка, регистрирана е през 1975 г., акциите й са на приносител и се представлява от Александър Селиян. Атанас Гяуров е упълномощен да я представя в България. Той обаче не пожела да даде информация за Chemimpex, като насочи въпросите към Бедо Доганян, който е председател на съвета на директорите на “Омега газ” и председател на надзорния съвет на “Петрол холдинг груп”. Доганян не бе открит за коментар поради отсъствие от София през седмицата. “Омега газ” става акционер в “Петрол холдинг груп” точно преди увеличението на капитала, като в края на декември 2000 г. закупува дела на “Топливо”.
Най-големи акционери в холдинга преди увеличението на капитала са същите две фирми - “Омега газ” с 13% и “Петрол ин” с 16.55%. Сега двете фирми продължават да притежават най-големи пакети, като са увеличили участието си общо на 49.6%, а заедно с “Топливо” пакетът става мажоритарен.
“Средствата, набрани от увеличението на капитала и продажбата на “Петрол”, ще бъдат изразходвани за покупка на нови дружества от туризма и за инвестиции в дъщерните предприятия на холдинга”, каза Палешутски.
През миналата година холдингът се отказа от участието си в “Петрол”, като го продаде на “Нафтекс”. Бившият приватизационен фонд закупи и 5% от капитала на Нефтохим и 9.9% от акциите на Нефтинвестбанк. “Петрол холдинг груп” е мажоритарен собственик в 12 предприятия, по-големите от които са “Топливо”, “Шамот”, “Новотел Пловдив”, “Лакпром” и “Република”.

Две български и една сръбска фирма са замесени във фиктивен износ на бензин. “Нафтекс” пак попадна в контекста на контрабандните канали миналата седмица. Митниците и Националната служба за борба с организираната престъпност съобщиха, че са предотвратили фиктивен износ на 125 тона бензин за Югославия.
Става въпрос за пет цистерни с газьол, които бяха заловени на ГКПП Калотина. Вместо бензин А 91 обаче те превозвали газьол. Горивото е било предназначено за сръбската фирма Polimjle, със седалище в Пирот и управител Стево Чирович. Превозвач на товара е българската “Болис” ООД. Печалбата от фиктивния износ е над 90 хиляди марки, ако горивото бъде реализирано на вътрешния пазар, тъй като при реекспорт не се плащат мита, екотакси и ДДС. Rазследването ще докаже кой всъщност е виновен.
Вариантите, общо взето, са три. Първият е измамата да е направена още в базата на “Нафтекс”, т.е. в цистерните да е налята нафта вместо бензин А 91, а митничарят да си е затворил очите. От фирмата обаче отричат. Проблемът идва от това, че според българското законодателство при реекспорт за стоката отговаря продавачът, докато тя не напусне държавната граница. В случая това е “Нафтекс”. Според вицепрезидента на фирмата Иван Кутевски цистерните са били натоварени с бензин А 91 в базата на “Нафтекс” в Бургас, където са поставени и митническите пломби. Ние внасяме горивата си от румънската рафинерия “Петромидия”, каза търговският директор Йордан Георгиев, и от няколко години не сме заявявали газьол. Според справка, изпратена на митническия дознател Валентина Недялкова, която се занимава със случая, в базата на “Нафтекс България холдинг” АД не е постъпвала за съхранение нафта за битови нужди от май 1999 г. От фирмата на Денис Ершов, който беше изгонен миналата година като опасен за националната сигурност, изглежда, са допускали подобно развитие, защото са се застраховали с декларация от купувача, “че при евентуални нарушения.... поема за своя сметка всички щети, разходи и дължими мита, данъци, такси, както и всички лихви и глоби”. Декларацията е подписана на 15 февруари тази година, т.е. ден преди да бъдат натоварени цистерните. Което обаче може да се тълкува двузначно.
С фирма “Болис” е свързана и втората версия на разследващите фиктивния износ - превозвачът и Polimjle да са изпразнили бензина от тировете и да са ги напълнили с газьол. Един от собствениците на “Болис”, в чийто предмет на дейност влиза и търговия с петролни продукти, е Страхил Димчев, собственик на “Олимпик груп”. В последните няколко месеца той имаше проблеми с фалиралата Балканска универсална банка. Според Димчев нейният шеф Васил Нинов го е завлякъл с близо 5 милиона лева по сделка за горива от Държавния резерв. Димчев обаче е излязъл от управлението на “Болис” през август 2000 г. Той също отрича фирмата, в която е съдружник, да е замесена във фиктивния износ. По това време бях във Виена по бизнесдела, каза за “Капитал” той. Няма логика някой да рискува конфискацията на камион за 200 хиляди марки, за да спечели 5000-6000. Според него цялата машинация е дело на самите шофьори, които са се “сдушили” с някого, за да спечелят. Страхил Димчев заяви, че шофьорите вече са уволнени от фирмата.
Всъщност това е третата версия, по която се работи. Шофьорите на своя глава да са решили да оставят бензина в държавата и да закарат в Югославия нафта. Твърди се, че пренатоварването е станало край Поповица. Там били заменени и документите с фалшиви. Засега само петимата шофьори са дали обяснения по случая.
Независимо кой от трите варианта е верният има един човек, който със сигурност е в измамата, и това е сърбинът Стево Чирович. Очевидно е, че той е знаел за измамата, въпреки че това едва ли ще може да се докаже. Твърди се, че разкриването на канала е станало по сигнал на НСС, която попаднала на фирмата на сърбина, към НСБОП.
Още два случая на фиктивен износ за Югославия бяха разкрити наскоро. През юни бяха заловени 9 цистерни за Югославия, а през ноември беше разкрит цял канал, който само по документи изнасял горивото за западната ни съседка. При тях обаче бензините бяха товарени в “ЛУКойл”.
 
 


http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2001/02/24/207346_firmi_na_bedo_doganian_kontrolirat_50_ot_petrol/

В следващата част от поредицата ще си поговорим за другаря Николай Ибушев.

     

1 коментар: