вторник, 15 ноември 2016 г.

НИКОЛАЙ МИХАЙЛОВ





Пътищата на Николай Михайлов . Председателят на директорския борд на "Трейс груп холд" гледа отвъд границите на България .
10.12.2010
Проф. д-р инж. Николай Михайлов е Председател на Съвета на директорите на "Трейс Груп Холд" АД и ръководител на катедра "Пътища" на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Проф. Михайлов е председател на Българския форум за транспортна инфраструктура. Член на УС на Камарата на строителите в България. Съпредседател е на Комитета по "Инвестиционни проекти и инфраструктура" към Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Носител на Приз "Буров" за индустриално управление за 2010 г. Отличен с приза на Сдружението на пътните инженери и консултанти -  "Инженер на годината 2012". 
Той тръгва от най-ниското стъпало в бранша - проектант в "Пътно управление" в Стара Загора, минава през създадения през 1996 г. приватизационен фонд "Пътища" и преструктурирането му в холдингово дружество "Пътища", чието управление поема.
Новосъздадената група бързо се превръща в мощна структура, като де факто обединява в себе си всички специализирани инфраструктурни дружества в държавата. През 2003 г. бизнесът е разделен и Николай Михайлов събира в "Трейс груп" фирмите от Южна България (виж "Трудното решение").
В последните години "Трейс груп холд", както се нарича днес компанията, изпълнява едни от най-големите инфраструктурни обекти в страната. Нейно дело е отсечката на магистрала "Тракия" от Оризово до Стара Загора, като и рехабилитацията на пътя Делян - Прищина в Косово, ремонтите на много главни пътища. Сред емблематичните проекти на "Трейс груп" са и разширяването по натовски стандарти на пистата на военното летище "Граф Игнатиево" и продължението на софийското метро от "Младост" I до стадион "Васил Левски".
През есента на 2007 г. "Трейс" предизвика масова истерия на Българската фондова борса с емитирането на 200 хил. акции от дружеството за 22.1 млн. лв. Бяха регистрирани рекордно големи поръчки на обща стойност 32 млрд. лв. Дни след като емисията акции беше пласирана, на вторичния пазар те вече се търгуваха около три пъти по-скъпо.
Световната криза и крахът на българската фондова борса не подмина и книжата на компанията - стойността им падна близо шест пъти. Въпреки това "Трейс груп холд" продължава да отчита стабилен ръст. Тя е една от малкото строителни компании, чиито обороти ще се увеличат през настоящата година. Причина за това са двата нови договора за изграждане на столичното метро от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Черни връх" и от жк "Младост" І до бул. "Цариградско шосе". Общата стойност на поръчките е 392.32 млн. лв., като голяма част от плащанията предстоят. Значителни приходи се очакват и от голямата поръчка за строителството на магистрала "Тракия" между Стара и Нова Загора. Холдингът спечели търга за изграждането й, като предложи най-ниската цена от близо 138 млн. лв.

Има ли конфликт на интереси в УАСГ? Предстоящото преизбиране на шефа на "Трейс Груп Холд" проф. Николай Михайлов за ръководител на катедра "Пътища" повдига въпроси за връзките бизнес-образование .

13.04.2016

В бизнеса, както и в академичните среди, врагове се създават лесно. Клишето се потвърждава тези дни около избора на нови ръководители на катедри в Университета по строителство, архитектура и геодезия (УАСГ) и по специално на катедра "Пътища". Няколко дни преди вота, който беше отложен от днес за следващия понеделник, на университетските имейли е разпространен сигнал срещу настоящия и най-вероятно бъдещ ръководител на структурата – проф. Николай Михайлов, председател на директорския борд на "Трейс Груп Холд". Сигналът стигна и до редакцията на "Капитал".
Подателят му инж. Иван Иванов твърди, че проф. Михайлов е в конфликт на интереси, защото половината преподаватели в катедра "Пътища" са назначени в негови фирми. Това компрометира изборната процедура, защото кандидатурата трябва да бъде одобрена първо вътре в самата катедра и впоследствие – на факултетен съвет, твърди подателят. Всъщност проф. Михайлов е единственият кандидат за поста, така че изборът е предизвестен, дори и да не беше работодател на част от колегите си в университета.
Има ли проблем
В катедра "Пътища" към УАСГ се подготвят бъдещите пътни инженери, а структурата се явява основната банка за кадри на фирмите от сектора. Неин ръководител от четири години е проф. Николай Михайлов, който води лекции по "Строителство на автомобилни пътища" и "Съвременни технологии в пътното строителство". Освен проф. Михайлов в катедрата има още 13 преподаватели, поне петима от които са служители в негови фирми според публично достъпна информация. Асистент инж. Десислава Паунова е пътен инженер в "Трейс груп холд" и управител на фирмата на проф. Михайлов "Инфраструктура и транспортно строителство", издаваща едноименното списание. Прокурист в същата фирма е друг преподавател от катедрата – ас. инж. Христо Грозданов. На работа във фирмата-издател е и Маргарита Иванова, която в момента е на специализация в Испания, според сайта на УАСГ. Служители на "Трейс" са още инж. Марин Дончев и д-р Ванина Попова.
В закона няма пречка университетските преподаватели да са на няколко трудови договора, коментира пред "Капитал" ректорът на университета проф. Иван Марков. Няма конфликт на интереси, категоричен е той. Сигналът е анонимен, защото в регистрите на университета не фигурира инж. Иван Иванов, каза още проф. Марков. Гласуването за ръководител на катедрата е тайно, освен това няма основания за притеснения, тъй като няма превес на преподавателите, които имат трудови отношения с "Трейс" или други фирми на проф. Михайлов, каза още ректорът на УАСГ. По думите му катедрата е в "много добро състояние" под ръководството на проф. Михайлов. Кандидатите за поста представят платформа, в която могат да включат каквото преценят, каза още проф. Марков и уточни, че крайното решение е на факултетния съвет.
Каква е разликата дали един преподавател работи във фирма на проф. Николай Михайлов или на инж. Валентин Зарев (собственик на "Пътинвестинженеринг" - б.р.), попита един от преподавателите в катедрата, пожелал анонимност. Там преподава и проф. Петър Стефанов, собственик на проектантската "Рутекс". "Най-вероятно става въпрос за лична саморазправа с професора, който е направил повече за университета за последните 4 години, отколкото някой е направил за последните 10 години", казва още преподавателят и посочва, че работата на служителите на университета в строителни фирми допринася за академичното им развитие.
От офиса на "Трейс Груп Холд" коментираха, че в изборната комисия има само един служител на фирмата – Марин Дончев, което по никакъв начин не осигурява предимство на така или иначе единствения кандидат за поста. "Имаме ползотворно сътрудничество с университета. Чрез фондацията на компанията се подпомагат поне пет инициативи на УАСГ – участие в олимпиади на математиците, награден фонд за най-добра дипломна работа, стажантски програми и др.", посочиха от "Трейс".
И все пак
В действителност няма законодателна пречка преподавателите в УАСГ да работят в специализирани фирми и това със сигурност е от полза, както за кариерата им, така и за студентите, които обучават. Не е изключено интригата да е замислена от конкурент със засегнати интереси. Но факт е, че това е първият случай, в който се повдига завесата над изборите за ръководни постове в университета и се поставя въпроса за конфликт на интереси. От разговори с преподавателите в катедрата стана ясно, че някои от тях имат критики към ръководството на проф. Михайлов, най-вече по отношение на лабораторията по пътища. Тя е в окаяно състояние и въпреки многобройните доклади за нужда от осъвременяване на материалната база, това не се е случило нито при този, нито при предишните ръководители.
А дебатът, сблъсъкът на идеи и конкуренцията винаги дават по-добри шансове за развитие. Липсата им ограничава избора и шансовете за нова визия и посока на движение.
В следващата част от поредицата ще си поговорим за другаря Георги Бонин .

Няма коментари:

Публикуване на коментар