петък, 13 май 2016 г.

МИРОЛЮБ СТОЛАРСКИ

 
 

Спонсор на ГЕРБ прибира 21 млн. лв. от Столична община .Столичани ще плащат лизинга за автобусите на транспортния олигарх Миролюб Столарски .

 
Собственикът на превозваческата фирма "Карат С" Миролюб Столарски е бил агент ДС с псевдоним Митко. Вербуван е 1988 година и няма данни кога е свален от оперативен отчет. Комисията по досиетата разполага с данни за принадлежност на Столарски към службите и след 10 ноември 1989 година.
Фирмата на Столарски, която е спонсор на ГЕРБ, е в центъра на един от актуалните скандали, след като се разбра, че Столичната община е била на път да даде 3.3 млн. лв. на “Карат С” вместо 600 хил. лв. заради неправилно пресметнати лихви.

Столарски е проверяван в качеството му на член на Управителния съвет (УС) на КРИБ.
Източване на 21 млн. лева от бюджета на Столична община готвят управляващите от ГЕРБ, които решиха да прекратят концесията за 16 автобусни линии от мрежата на столичния градски транспорт. В центъра на схемата е любимият превозвач и спонсор на властта Миролюб Столарски (спряган за транспортен министър в кабинета на ГЕРБ през 2009 г.), собственик на фирмата „Карат С“, която обслужва автобусните маршрути. Най-голяма е сумата, която Центърът за градска мобилност (ЦГМ) дължи на частника за транспортната задача – близо 12.5 млн. лв. Общината трябва да изплати и 7.5 млн. лв. на фирмата за авансовите вноски, направени по лизинга на 26 автобуса. За останалите 44 пък трябва да поеме остатъка от лизинга, сумата за който не е ясна. Така обезщетението, което Столична община ще трябва да плати може да набъбне с още няколко милиона. Заради предсрочното връщане на линиите  „Карат С“ трябва да съкрати 210 души, за което Общината ще преведе на фирмата 1.27 млн. лв. за обезщетения.
Какво налага преждевременното прекратяване на концесията, с която общината дава на Столарски 16 от най-леките автобусни линии в столицата? Никой от замесените не може да даде адекватен отговор на този въпрос. Запознати коментират, че сделката е свързана с проблемите на частника по погасяване на лизинга за закупените нови автобуси. Договорът на „Карат С“ с общината трябваше да изтече през 2017 г., за което време изплащането на рейсовете трябваше да е приключило. Столарски обаче се възползва умело от пропуск в концесионния договор, според който не се позволява промяна в маршрута на 16-те отстъпени линии с повече от 5%. Защо през 2009 г., когато е сключен контракта с „Карат С“, не е предвидена такава възможност, след като плановете за строеж на метрото са ясни много преди това? Именно завършването на подземния транспорт налага промяната в маршрута на автобусите, от която се възползва любимият превозвач на властта.
„Свърши келепирът“. Така хора от бранша коментираха оттеглянето на Столарски от столичния градски транспорт. Според тях промяната на маршрутните линии след пускането на метрото са намалили значително километража, който въртят автобусите на „Карат С“. Именно на тази база и частникът получава възнаграждението си. Според досегашния договор сумата, която получаваше превозвачът е 3.52 лв. без ДДС на км пробег. Не е ясно с колко километра ще бъде намален пробегът на въпросните 16 линии, но ударът по джоба на Столарски ще е значителен. Още повече, че според зам.-кмета по транспорта Любомир Христов цената, която ще се заплаща на ЦГМ за същата услуга ще е 3.00 лв. без ДДС. Защо фирмата на Столарски е получавала по-висока сума, при положение, че цената на горивото през 2009 г. бе значително по-ниска? Отговор отново няма, но близкото приятелство между частника и вицепремиерът Цветан Цветанов хвърля яснота по казуса.
В края на февруари 2009 г. с отдаването на 16-те линии имаше голям скандал, след като синдикатите в софийския градски транспорт скочиха срещу това те да бъдат предоставени на частния превозвач „Карат С“, управляван от Миролюб Столарски.
Столарски беше скандалният участник в преден конкурс за автобусните линии, заради който си отиде зам.-кметът по транспорта в София Велизар Стоилов. На среща между Стоилов и транспортни босове преди време бяха разделени автобусните линии между различни фирми. Записът от срещата им обаче стана обществено достояние и това доведе до оставката на Стоилов.
„За нас сделката с отдаването на автобусните линии на „Карат С“ е корупционна. На частните превози се дават най-леките линии и се парадира, че това е в интерес на софиянци“, коментира тогава председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“ Розен Зарков. Според изчисления на негови колеги с увеличението на цената на пробег километър, за една година концесионерът печели близо 5 млн. лева. Повече от това, което печели Столична компания за градски транспорт. Синдикалистът допълни, че при обикновения градски транспорт цената на пробег е около 2,80 лв. на километър, а при частните линии е 3,50 лв. и нагоре.
„Леките линии са тези около София-Горубляне, Панчарево, тези които не влизат в града. При тях автобусите не се захабяват, не се хаби гориво, те не влизат в задръствания. Когато бяха поледиците и студовете частниците дори не изкараха автобусите си, за да не ги чупят. Тежките линии са тези, които се движат в града. Те са част от задръстванията, хабят повече гориво и се чупят по-бързо“, обясни още Зарков.
В схемата по отдаването на концесията е намесен и тогавашният зам.-кмет по транспорта, а по късно ресорен министър в кабинета „Борисов“ Александър Цветков. Оглавяваната през 2009 г. от него временна комисия представя своя доклад по сделката, в който са констатирани редица нарушения. Въпреки това за пакета от 16 линии е подписан договор. Четири от линиите, спечелени от „Карат С“ са преотстъпвани на подизпълнители, което противоречи на условията на конкурса. Автобусните линии в конкурса са разделени в три пакета, като 2 от тях били спрени от областния управител, алармираха още общински съветници.
Днес, три години по-късно, далаверата за фирмата на Столарски приключва. Измяната в маршрутите на автобусните линии неминуемо довежда до намаляване на печалбата в джоба на частника и той се възползва от вратичката, договорена в концесионния договор. Така няма да му се наложи да изплаща лизинга на вече закупените и използвани с години автобуси. Дори напротив, приближеният до властта превозвач ще получи подобаващо обезщетение за предсрочното прекратяване на контракта. И всичко се извършва по предложение на частния оператор.
С какви пари ще бъде покрита далаверата? Отново с тези на данъкоплатците, разбира се. В това ни увери зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов, който вече обяви, че ще търси финансиране извън бюджета за градски транспорт, като данъка върху недвижимите имоти например. До появата на нов любим на властта превозвач, който ще се наеме с „нелеката“ задача да източи столичния бюджет.
 
Бизнесменът води гербери на сексекскурзии
 
 
 
Топлите отношения между транспортния олигарх Миролюб Столарски и висшите кадри в ГЕРБ датират от години. Депутати от управляващата партия са редовни посетители в петзвездния хотел на превозвача „Двореца“, намиращ се във Велинград. Най-активни в тази насока били вътрешният министър Цветан Цветанов и депутатът Лъчезар Иванов – Лъчо Мозъка, които през уикендите често отскачали до луксозния палат, вероятно на разноски на домакина. Може би именно в сауната на петзвездния хотел бе решена съдбата на 16 от столичните автобусни линии…
Герберите обаче не се задоволявали с прелестите на планинския български град. В медиите се появи информация, че Лъчезар Иванов и Столарски са били заедно на екзотична почивка в държави, известни като сексдестинации. Те поели към горещите Малайзия, Сингапур и остров Борнео, където европейци и американци отиват главно заради плътските удоволствия на народни цени.
Потърсен за коментар около съмнителната екскурзия, Иванов прояви типичната за ГЕРБ наглост и заяви, че общата им екскурзия е била случайност и той не е подозирал за присъствието на Столарски.
 
Столарски лобира за свой закон в парламента
 
Шокиращ конфликт на интереси лъсна след обявяването на нещатните сътрудници в парламента, където съветник към транспортната комисия бе олигархът Миролюб Столарски, собственик на компанията „Карат С“. Дейността на Столарски в парламента се изчерпа с активното лобиране за скандалните промени в Закона за автомобилните превози, с които се забраняват директните линии между населени места под 30 хил. жители и столицата и които дават огромни предимства на големите превозвачи като неговата „Карат С“.
Самият Столарски обаче не се притесни от конфликта на интереси. „Аз съм председател на Транспортната асоциация и като такъв се занимавам с новото законодателство, с проблемите в транспорта и др. Уведомяваме комисията какви проблеми има в бранша, какви решения предлагаме“, заяви по време на обсъждането на лобистките промени той. На всички обаче стана ясно, че единствените проблеми в бранша, с които се занимаваше, бяха свързани с частния му бизнес интерес.
Справка в регистрите на сътрудниците в парламента ни показва, че към днешна дата Столарски вече не е съветник към транспортната комисия. За сметка на това олигархът остава сътрудник на депутата от ГЕРБ Антоний Йорданов, член на Комисията по труда и социалната политика.
 
 
 
В следващата част от поредицата ще си поговорим за другаря  Красимир Михайлов, известен още като Паргов .

Няма коментари:

Публикуване на коментар