понеделник, 29 август 2016 г.

ЕМИЛ И БОЙКО ГЕОРГИЕВИ





„Батко и Братко“ е евфемистично название за корупционен скандал от 2008 г. във връзка със строителството на АМ „Тракия“. Докато шеф на АПИ е Веселин Георгиев, фирма „Биндер“, която е собственост на неговия брат Емил Георгиев, печели поръчка на Агенцията. Последиците за България са спиране на средства по Еврофондовете. Едва през 2012 г. на Веселин Георгиев е повдигнато обвинение за това, че е съпричастен към облагодетелстването на двамата му братя — Емил и Бойко Георгиеви, със стотици милиони левове. На 30.04.2015 г. Веселин Георгиев е оправдан на първа инстанция от Софийски Градски Съд (СГС) по обвиненията за нарушаване на Закона за обществените поръчки и за временното спиране на финансирането по Еврофондовете (европейските програми ИСПА и ФАР).
И проходът Хаинбоаз е заложник на Емил, Веселин и Бойко Георгиеви.
13.03.2009
Помните ли една от култовите констатации на Иван Славков: „Какво му трябва на човек? Комат хляб, галон уиски и една яхта..." В пътностроителния сектор тя спокойно може да бъде модернизирана така: „Какво му трябва на човек? Фирма, обществена поръчка и най-вече един Батко..."
Така поне се оказа, когато се разбра, че ремонтът на старопланинския проход Хаинбоаз ще „глътне" още доста пари и време (то също е пари), за да бъде довършен. По позната рецепта - печели се търг за една сума, а след това се подписват един, а понякога и повече анекси към договора.
Може би и този случай щеше да остане незабелязан, ако изпълнител на обществената поръчка не беше базираната в Сливен фирма „Биндер", управлявана от брата на станалия скандално известен бивш пътен началник Веселин Георгиев, Батко. В момента той е подсъдим заради осем обществени поръчки, които пътните управления в Сливен, Стара Загора и Хасково са сключили с фирмите на братята му Емил и Бойко Георгиеви - "Биндер", "Инфраструктурни обекти" и "Инмат". Веселин Георгиев обаче се зарази от съдебната болест и насроченият за 9 март процес не можа да започне, тъй като бившият шеф на пътния фонд е представил болничен лист от клиника по неврохирургия в Пловдив, че се лекува там от 4 март.
Засега не е ясно с колко набъбва сумата за ремонтните работи на прохода, където работи „Биндер" в консорциум с „Пътни строежи" - Велико Търново. Ремонтът трябваше да приключи още през лятото на 2008 г., но се забави заради изграждането на допълнителна лента в 22-километровата отсечка от Велико Търново до Гурково, финансирана от програмата "Транзитни пътища 4" по ФАР. Ново отлагане на пусковия срок се получи, тъй като асфалтът в южната част на прохода се беше пропукал.
Според изпълнителния директор на Национална агенция „Пътна инфраструктура" (НАПИ) Янко Янков в следващите няколко месеца ще се извърши поредната реконструкция на прохода. По думите му трябва да се разшири пътното платно и да се изградят нови мостове. Заради зимата проходът беше отворен на 21 ноември 2008 г., но след това многократно беше затварян за кратко, когато обилните снеговалежи затрудняваха преминаването на тежкотоварни автомобили. След поредното размразяване на 4 март проходът отново беше затворен. С поредната надежда, че ремонтните работи най-после ще приключат окончателно.
Приблизително така стои и въпросът с парите. Засега официално се съобщава единствено, че ще бъдат повече. Според хората от НАПИ новата, по-висока стойност ще може да се оповести едва след като бъде изготвен техническият проект за разширяването на прохода, чиято разработка е в ход.
Според сключения преди три години договор рехабилитацията на прохода Хаинбоаз трябваше да струва 46 млн. лв. с ДДС. Но тъй като в пътното строителство сроковете и стойността на договорите никога не се спазват, досега оскъпяването е с над 15.6 млн. лв.
Сигурно много се питат защо не е разтрогнат договорът с „Биндер", след като името на компанията и конфликтът на интереси във фонда станаха причина Европейската комисия да спре финансирането на пътните проекти по ФАР и ИСПА. От НАПИ обясняват, че мярката е приложима само за договорите, по които не са започнати ремонтни работи.
Има и още един договор с „Биндер", който не може да бъде прекратен - за поддържане на пътищата при зимни условия в Сливенско. Преди месец, след завръщането си от Брюксел, Янко Янков каза: „Не мога да оставя през зимата пътищата без почистване, още повече че фирмата си върши добре работата и договорът й изтича скоро. Този договор е на стойност над 18 млн. лв."
В крайна сметка до канцелиране на контракти за ремонт на пътища се стигна само в два случая от общо 24 договора. Първият е за отсечка от 16 км от второкласния път Стара Загора - Сърнево - Раднево на стойност 9.8 млн. лв. и за още 34 км от третокласното шосе Твърдица - Елена (Твърдишки проход) за 37.3 млн. лв. Общата сума за двата проекта беше 40 млн. лв. От НАПИ припомнят, че двата договора са прекратени са прекратени на 28 януари 2009 г. - само ден преди да пристигнат в България представители на Еврокомисията за проверка на пътния фонд.
Има вероятност анексът към договора за допълнителния ремонт на Хаинбоаз също да бъде спрян, защото според юристи той на практика не е започнал. Те припомнят, че по време на януарското посещение на Янко Янков в Брюксел Еврокомисията е настоявала да бъдат прекратени всички договори с фирми на братята Георгиеви.
Обвинението
По несъстоялия се старт на процеса срещу Веселин Георгив на 9 март той е обвинен за престъпление по служба. Според прокуратурата в периода юли 2006 - ноември 2007 г. бившият пътен шеф е нарушавал Закона за обществените поръчки и Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, тъй като е одобрил сключването на договори между ръководеното от него ведомство и фирмите „Биндер" АД, „Инмат" ООД и Гражданско сдружение „Инфраструктурни обекти", за да набави имотна облага за братята си Бойко и Емил Георгиеви. Общата сума на договорите, подписвани между трите фирми и подразделения на пътния фонд, възлиза на 120 млн. лв.
Ако неявяването в съда на адвоката на Веселин Георгиев може да се приеме за обичайна практика напоследък, то липсата на представител на Министерството на финансите, който да конституира ведомството като ищец за настъпилите щети, е направо скандално.
Проходите
Хаинбоаз е сред петте старопланински прохода, които според Министерството на транспорта имат важно стопанско значение. Другите четири са Петроханския, Искърското дефиле, Шипка и Витиня. Последният е включен в автомагистрала "Хемус" и е единственият проход в добро състояние.
Билото на Стара планина пресичат общо 17 прохода. Най-висок от тях е Троянският (1650 м), следван от Петрохан (1388 м) и Шипка (1200 м), но много от тях не може да се използват от товарни автомобили, особено при зимни условия.
 
Делото "Батко и братко" завърши с оправдателна присъда !
30.04.2015
 
Софийският градски съд оправда бившия изпълнителен директор на Пътния фонд Веселин Георгиев по делото "Батко и братко".
Според обвинението, в нарушение на Закона за обществените поръчки през 2006 и 2007 година Веселин Георгиев в качеството си на длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение, е одобрил сключването на договори за обществени поръчки за 120 млн. лв. между ръководения от него фонд и фирмите "Биндер" АД, "Инмат" ООД, Гражданско сдружение "Инфраструктурни обекти", с цел да набави имотна облага за братята си Бойко и Емил Георгиеви.
От това са настъпили значителни вредни последици за държавата.
8 години след скандала, на 28 април, прокуратурата поиска 5 години затвор за Веселин Георгиев.
Прокурор Ваня Илиева посочи, че по принцип около 7 години е размерът, който, при превес на отегчаващите вината обстоятелства, би поискала в една друга ситуация. Но, според нея, се дължи компенсация за забавено правосъдие, заради това сама поиска наказание от 5 години.
Съдът определи Георгиев за невинен.
Адвокатът на Георгиев Пламен Ялнъзов подчерта, че Георгиев не е извършил твърдяното от прокуратурата престъпление и поиска от съда оправдателна присъда.
"Невинен съм, моля да постановите справедливо решение", бяха последните думи пред съдия Петя Крънчева на самия Георгиев.
Петя Крънчева е третият съдия от Софийски градски съд, който гледа делото. Първоначално то се разглеждаше от съдия Георги Колев, но когато то беше на финала си, Колев оглави Върховния административен съд и делото трябваше да започне отново.
След това делото беше дадено на съдия Весела Дончева, но след два месеца тя върна обвинението заради "съществени нарушения".
До трето разпределение се стигна, след като Дончева се върна в Софийския районен съд, откъдето бе командирована в СГС и така делото беше поето от председателя на наказателното отделение и зам.-председател на съда Петя Крънчева.
 
В следващата част от поредицата ще си поговорим за другарите  Антон Щерев и Атанас Петров .

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар