сряда, 17 юни 2020 г.

КЪНЧО СТОЙЧЕВ И АНДРЕЙ РАЙЧЕВ




Възходът на социолога-милионер с овехтелия пуловер от времето на Луканов . Документалният филм "Социолози на повикване” показа как "Кънчовците" стават социолози на повикване .

17.02.2019

Познаваме го от телевизионните студиа - с овехтял пуловер от времето на Луканов. Сякаш иска да внуши на зрителите, че е един от тях. Човекът, който иска да контролира общественото мнение, да бъде обществен ментор. Сивият кардинал на социологията. Андрей Райчев. И неговият двойник - Кънчо Стойчев. За тях и за посипаният с милиони път на двамата социолози, станали известни в обществото като "Кънчовците на Андрей Луканов", разказва излъченият днес документалният филм на Канал 3 "Социолози на повикване”. Авторът на лентата е Снежана Хитова.
Възходът на Райчев започва под крилото на Андрей Луканов
Дори дисидентството на баща му Венцел Райчев не му пречи да върви нагоре по време на перестройката. Филмът включва интервюта на колеги, политици и учени, които разкриват фрапиращи истини.
"Каквото си искаме, това ще си направим - направихме НЦИОМ. Беше ясно защо всичко ни се дава. НЦИОМ трябваше да бъде онова място, което щеше да даде основата на проучването на общественото мнение", разказва пред камерата Мира Янова. "Те мислеха, че ще контролират социологията, но това не се случи. По-скоро в този момент започна да се копае гробът на социологията."
Филмът проследява как науката социология се превръща за Кънчо Стойчев и Андрей Райчев в бизнес за милиони. Тандемът Райчев-Стойчев не е само в полето на социологията, но и в научната дейност. Около
10 милиона лева успяват да усвоят чрез подставени лица и фирми
Измамите стартират още с името на социологическата агенция. С години използват неправомерно марката на "Галъп Инкорпорейтид", поставяйки себе си над закона, погазвайки волята на американските собственици. Документ от "Галъп Инкорпорейтид" доказва, че двамата не могат да ползват марката. Въпреки това Стойчев и Райчев години наред трупат влияние и пари именно с нея, показва разследването.
След това идва ред на "Сова"-та. Финансовият мозък на тандема е Кънчо Стойчев, а в бизнес империята им влизат рекламния , издателския, имотния и др. бизнеси. Самодоволно Кънчо Стойчев се хвали, че е един от големите работодатели.
Филмът показва и имотите на Кънчо Стойчев. Когато не почива в голф-комплекса в Балчик смятан за перлата в бизнес-короната му, Кънчо може да отскочи до имението си в Мелник, където залага на модерния екотуризъм. Това е една от най-новите придобивки за Стойчев, както и още много други имоти, придобити покрай "научно-приложната им дейност". Той изкупува стотици декари от хората в околните села. Върху тях строи каменни къщи за настаняване. Тук цените са само за хора с издути потфейли. Една нощувка за двама в студио със закуска струва 352 лв. Ако семейство иска да наеме вила, цената стига до над 570 лева за двама. Предлага се терапия с вини. Или с мед - за 120 лева.  Порция зеленчици от 250 грама -  12-13 лева. Обяд и вечеря 76 лв. на човек без напитките.
Местните хора на село Левуново разказаха как се стигнало до протест, защото Стойчев решил да им вземе минералната вода и да я преведе до имението в трасе от 10 км. Протестът им е без успех. Не получават подкрепа и справедливост нито в Сандански, нито в Благоевград. "Искаше да ни вземе водата", разказва жена. Спасението идва, когато самият Стойчев решава да се откаже, защото до достигане до имението водата щяла да загуби качествата си. Така село Левуново спасява изворите си.
Райчев от своя страна има забележителна бизнес история. Той участва в над 30 компании и е бил в управата на над 20. Шири се със съпругата си в къща за 1 милион в "Бояна".
Дъщерите на мастития социолог Андрей Райчев прибрали близо 4 млн. лева от Министерството на икономиката, разкрива седмичникът "Шоу". Трите щерки на социолога участват в консорциум, спечелил една от най-големите поръчки по оперативна програма "Регионално развитие" - за провеждане на "Комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм в България". Вера, Стела и Ана-Илза Райчеви участвали в проекта чрез рекламната си агенция "Реформа адвъртайзинг" ООД, където освен тях акционер е и близката до Райчев водеща на предаването "Отпечатъци" по бТВ Мирослава Баджева. Запознати предполагат, че сделката между Райчеви и икономическото министерство е подпечатана с безрезервната подкрепа на социолога към ГЕРБ преди изборите.
Проверка на "Шоу" разкрива, че в ръководството на скандалната "Реформа адвъртайзинг" е и приятелката на Мирослава Баджева - Десислава Тодорова-Олованова. Двете дами не за първи път успяват да се доберат до държавните поръчки за реклама. През 2010 г. заедно с бившата програмна директорка на Нова тв Олга Лозанова те взеха 300 000 лева от Програмата за развитие на селските райони. Поръчката е спечелена чрез скандалната фирма "От-до консулт" и е за производство, тиражиране на магнитен носител и разпространение чрез национален всекидневник на два 60-минутни филма за програмата за селските райони.
Маститият социолог Райчев открай време се заиграва с всички политически сили, отбелязват наблюдатели. Това лъсна и по време на изборната кампания, след като стана ясно, че Райчев и колегата му Кънчо Стойчев са сред спонсорите на предизборната кампания на Меглена Кунева. Двамата социолози, които вещаеха огромен успех за бившата еврокомисарка, дарили за кампанията й 1000 лева. Това даде отговор на въпроса защо двамата социолози от "Галъп" не спираха да обясняват как Кунева изостава само на два процента от кандидата на БСП Ивайло Калфин.


В следващата част от поредицата ще си поговорим за другарката Елена Иванова.





Няма коментари:

Публикуване на коментар