събота, 26 декември 2015 г.

ДАНАИЛ СЛАВОВ - ДЪНКАТА


 
КОЙ ВСЪЩНОСТ Е ДЪНКАТА?
 
 15.04.2010
 
Слуховете във Варна описват Дидо Дънката като най-влиятелния и богат човек в морската столица. Официално той не се появява на публични места, нито дава интервюта в медиите. Свързват го с ченгеджийското котило, което роди и Евелин Банев - Брендо. Над Дънката според Ревизоро бил «Отбора». Но според висшестоящи във властта над него е Стратега – не онзи от партийната школа. Бил от спецслужбите. Мнозина поназнайват, че Стратега е субект, който не може да си преброи парите от контрабанда, тъпкан е с гущери в швейцарски банки, ала живее в панелка в "Обеля", а в чужбина се шири в палат по течението на Лоара. Бил природно скромен. Ходи с вехт шлифер, кара евтини возила втора ръка. Началото на тайната му кариера е от времето на експремиера Луканов, който му завещал всички канали. Онзи бил близък негов приятел в сянка. Никога не е бил на официална висока длъжност. От спецслужбите подмятат, че инициалите му са И. И. Спецченгета смятат, че той е в основата и на яхтения скандал, след който беше гръмнат Доктора и контрабандните цигари отидоха в други ръце. Човекът на Стратега - Даниел Славов- Дънката, е като НЛО край морето - много хора говорят за него, но малцина са го виждали. Той никога не е влизал в полицейските сводки и името му не е замесвано официално от никоя институция в икономически или други конфликти и скандали. Името на Дънката изплува покрай трагедията с българския кораб "Елена" през декември 2003 г. Тогава полудял моряк уби с железен лост двама механици и рани тежко капитана на кораба, който пътуваше по документи за грузинското пристанище Поти. Натоварен с 10 430-футови контейнера със скъпи английски цигари и стомана за украинския порт Феодосия. Корабът аварира в морето, след което последва фаталният инцидент с моряците. Плавалото бе върнато, но в суматохата изчезнаха 2 контейнера цигари. По-късно източници от порт Варна съобщиха, че в мистерията около "Елена" става дума за класически контрабанден канал за цигари за Великобритания, организиран от Дидо Дънката. Схемата е отработена- цигарите от скъпите марки "Регал", "Суверен", "Бенсън енд Хеджес", "Питър Стивънсън" и "Дотчестър" се докарват на пристанище Варна с кораби. По документи те са транзитен внос и пътуват за Поти, Грузия. В открито море корабът, който ги кара, ги претоварва на друг, който или ги връща нелегално у нас или те заминават директно за Великобритания. Печалбите от контрабанда на цигари за Острова са за милиони долари, защото кутия скъпи папироси струва над 5 паунда. В пресата тогава името на Дънката бе обявено като: "крупен контрабандист от последните 7-8 години. Работил за босовете Константин Димитров-Самоковеца и Методи Методиев- Мето Илиянски. Дори бил равен с тях и продавал цигари на Иван Тодоров-Доктора".Именно от бизнеса с нелегални цигари тръгва кариерата на Даниел Славов, страшилището на Варна. Според спецполицаи кариерата на бившия моряк Дънката поема нагоре в края на 90-те години на миналия век. Преди това той е дребен контрабандист, който се прехранва с нелегален внос на цигари от Румъния през ГКПП-Дуранкулак. Стоката се превозвала в микробуси от куфарни търговци. Дънката "поема" нагоре в контрабандата, след като Самоковеца взема цялата власт "в бизнеса"и образува монопол по границите, сочат данните на нашите спецслужби. От бусовете с картони цигари Дънката преминава към схемата, описана с кораба "Елена". С тази разлика, че вместо в метали, контейнерите с цигари се крият в строителни материали. Славов дори имал официален лиценз за внос на цигари от една марка в България. Бил и в добри отношения с представителите на световноизвестен тютюнев концерн.От края на 90-те години на миналия век покрай контрабандните канали Дънката поддържа отлични отношения със спедитори и митнически началници, сред които е и тогавашният шеф на Варненската митница Румен Кирчев. Името на Кирчев бе забъркано в скандал покрай частните спедиторски фирми на съпругата му Цветанка Кирчева. Това са "Цветанка Кирчева Бел-ТТ" и "Интерпорт". През тези фирми минаваха крупните товари на пристанище "Варна". След скандала Кирчев бе назначен за....шеф на мобилните групи в Агенция "Митници". След разстрела на Константин Димитров-Самоковеца на 6 декември 2005 г в Амстердам монополът му по границите се разпада и отделни негови подчинени започват да разпределят останките от империята му. Част от бизнеса се поема от Цветан Василев-Хафти, друга от Николай Методиев- Пилето. Варна остава за Дидо Дънката. Той става един от основните "монополисти" в контрабандата на цигари през границата."Няма случай през последните 15 години, при който да са арестувани и осъдени организатори на контрабанда с тютюневи изделия. За да функционира нормално контрабандната дейност, с нейното прикриване се ангажират държавни контролни институции- митница, полиция, секретни служби.Поради изключително печелившия си характер не е проблем да се отделят значителни суми за извършените услуги. Например за пропускането на един 40-футов контейнер всеки от смяната митнически служители получава по 5000 евро.При експедирането на стоката по суша много чести са случаите с ангажиране на охрана от действащи полицаи. Това осигурява "чадър" и непрекъснат приток на изпреварваща информация за намеренията на правоохранителните институции. В резултат се арестуват само преки изпълнители, а заловената стока само се конфискува". Това се казва в доклад на Центъра за изследване на демокрацията на тема "Транспорт, контрабанда и организирана престъпност" от октомври 2004 г. Реално през хората на Дънката минават между 40 и 50 контейнера на ден. Според запознати печалбата му само от нелегалния и фиктивен внос е 100 хил. евро на седмица. И това всъщност е чистата печалба без рушвети за митници и полиция. Месечно печалбите му варират между 7 и 10 млн. лв. След приемането на България в ЕС контрабандните канали се преориентираха, като лъвският пай остана за митница Варна. Потокът от контейнери с дрехи, обувки и т.нар. стоки за един лев освен през Солун пристига с кораби и на пристанище Варна. От началото на 2007 г.обаче каналът е изместен на север и контейнерите с китайско карго се стоварват на пристанището в Констанца. Там монополисти на стоката са Ирина Дебелата и варненскит бос на контрабандата Дидо Дънката.Какви са цените в Констанца? Ако вкараш над 18 хил. чифта обувки, те се обмитяват по 1 долар. Детските още по-ниско, по 60 цента за чифт. Ако имаш регистрирана китайско - румънска фирма, цената на детските обувки пада на 50 цента за чифт, при положение че фирмата си поема разходите по транспорта. Стоката отново става европейска и пристига в Илиянци по същата схема като солунската. В Констанца се плаща мито, поема се от фирми на Ирина Дебелата или Дънката, регистрирани в Румъния и се праща за София към китайски получател. Така румънската фирма си прибира ДДС, а българската посредничка не плаща ДДС в България. От тази операция държавата е изгубила милиони левове от началото на годината, твърдят митничари. Същевременно печалбата на камион от китайската стока на контрабандистите се изчислява между 20 и 30 хил. лева. Дънката обаче не е забравил и старата си страст цигарите. Според спецполицаи той контролира вноса на украинско и молдовско "Марлборо" с кораби през Варна. Цигарите са от лицензирани фабрики в бившите съветски републики и влизат у нас или като чиста контрабанда с контейнери или като транзитен внос. Но всъщност се продават у нас. Цигарите от Украйна и Молдова са с високо качество, но ако ги купите "под масата" от някой магазин, ще видите, че имат техен бандерол. Същото важи и за румънските цигари на известен тютюнев концерн, произвеждани за Западна Европа от фабриките му в северната ни съседка. Тях Дънката ги прекарва през Дуранкулак. Всички китайски меса, които са забранени за внос в ЕС, също минават през него. Те или се препакетират в български опаковки и заминават за ЕС или чрез фиктивен износ отиват в нашите месопреработвателни предприятия.Соченият за новия Доктор варненски бос работи основно със спедиторската фирма "Коско",твърдят митничари. Ако си дребен вносител и искаш да закараш стока от Варна до Илиянци например ще трябва да платиш "твърда" тарифа на фирмата от 1000 евро. Иначе губиш. Даниел Славов-Дънката се ползва с покровителството на началник на висок пост в митниците с прозвището Цайса. Това твърдят в специална декларация от Българска легия "Антимафия" пусната до президента, премиера, главния прокурор и евроинституциите. Единственият публичен изблик срещу Славов регистрира областният лидер на ГЕРБ във Варна Павел Димитров, който обвини бизнесмена, че заради близките си отношения с шефа на градския парламент във Варна Гуцанов си позволява да строи без редовна документация. Повод за атаката бе срутен път между варненския кв. "Аспарухово", в близост до който строителната компания на Славов - "Борд" ООД, гради луксозен жилищен комплекс.Според ГЕРБ обектът никне на основание идеен проект, който е превишен в реалния мащаб на сградата и срутването е станало затова. Проверка от 11- члена общинска комисия и "Геозащита" обаче показа, че голямо количество дъжд и неукрепен скат са причината за поддаване на пътя. Междувременно, докато вървеше проверката, фирма "Борд" пое за своя сметка цялостното възстановяване на отсечката и осигури достъп на живеещите в района по прекия път от домовете им до центъра на Варна за по-малко от 40 дни.В разгара на скандалните обвинения шефът на ОбС Борислав Гуцанов обяви, че е съвипускник с Даниел Славов от Морско училище, но отрече да има общ бизнес с него. Градският лидер на червените във Варна и Славов са се засекли и в Математическата гимназия във Варна, където запознати твърдят, че Славов в някакъв период е бил капитан на отбора по математическо моделиране. Твърдението на Гуцанов за липса на общ бизнес с Дънката се потвърждава и от справка в информационната система "Дакси".Там името му излиза в 13 фирми. В строителната "Борд" ООД Славов дели собствеността 50 на 50% в съдружие с 41-годишния Емил Петров. Същото съдружие двамата имат и в "Капитол" - агентийска компания за превози и товари.Пак с Петров, но с още четирима партньори той притежава и управлява фирма "Дали", чийто предмет на дейност е търговия на едро. Строителната компания "Борд" държи и половината от "Пропъртис кепитал инвестмънтс", която се занимава с покупка и продажба на собствени недвижими имоти. Славов притежава еднолично и "Дорк" ЕООД, която е специализирана в търговско посредничество с разнообразни стоки. Пак 100-процентов контрол върху собствеността Славов има в "Дарк 2004" - фирма за строителство на сгради и строителни съоръжения, и в "Динесо" - за търговия на дребно с хранителни продукти, напитки и тютюневи изделия. В партньорство с Емил Петров строителни дейности той изпълнява и чрез фирма "Корд". "Дагомар" пък е компания за търговия на едро, в която по четвъртинка държат Даниел Славов, Вуковояч Горан, Дингиян Андрианус Елберт Жозеф и Майер Мартинус Маринус. Даниел Славов и Емил Петров партнират равноправно и в "Капитол рентакар". Само 10 на сто дял Славов има в "Робул делта сървисиз" - фирма за морски и крайбрежен транспорт. Блокираща квота от 34% собственост той има и в "Кабакум", компания регистрирана по ДЗЗД за строителство на хидротехнически съоръжения. В "Даго трейдинг" - компания за общо строителство на сгради и строителни съоръжения, Славов има 22% дял.По неофициални данни в последните 3-4 години "Борд" ООД е изградила няколко хиляди луксозни жилища, от типа "затворени комплекси" - в и край Варна. Пак в графата на градската клюка компании на Славов притежават собственост върху атрактивни терени в центъра на морската столица, върху един от които се готви план за изграждане на най-високата сграда в морската столица - около 25-етажна, срещу хотел Черно море. Пак на него мълвата отрежда правото да строи бъдещите големи подземни паркинги и автоподлези в центъра на Варна. За част от тях вече са готови подробните устройствени планове. Чака се само началото на строителните работи. Въпреки че двамата с Гуцанов нямат обща фирма все пак имат пряка връзка, сочат фирмените регистри. Тя се нарича Цветанка Кирчева. Гуцанов и Кирчева имат обща фирма "Силикамар терминал", която се занимава с морски и крайбрежен транспорт, твърдят запознати. Във Варна всички свързват Гуцанов и Дънката със суперлуксозния хотел "Капитол" в центъра на Варна. Комплексът предлага френска кухня. Според лъскавата страница на "Капитол" в интернет той се намира на ул. "Петко Каравелов" 40. Може би е съвпадение, но на същия адрес са регистрирани няколко от фирмите на Дънката.Това са "Дарк 2004", "Дорк" и "Динесо". Според сайта "Vlastta.com" в хотел "Капитол" при визити и международни конференции във Варна са отсядали високопостаени служители на Интерпол, Европол и ръководството на МВР по времето на Румен Петков.За Дънката може да се добави още, че според неофициалните твърдения е спонсор на почти всички партии във Варна. Името му бе забъркано от депутата Яне Янев, който обвини лидера на СДС Пламен Юруков, че е имал общ бизнес с него.
 
 
В следващата част от поредицата ще си поговорим за другаря - Слави Бинев.

Няма коментари:

Публикуване на коментар